Hier vindt u het overzicht van alle modules van de leergang.
Na afronding van de eerste basismodule moet u uw keuze voor een van de keuzemodules bekend maken
U vindt op deze pagina een keuzehulp bij het maken van uw keuze en een aanmeldingsformulier.
basismodule 1
LEVEN LANG ONTWIKKELEN ALS INSTRUMENT
VOOR SOCIALE EN ECONOMISCHE ONTWIKKELING
In deze verplichte module staat het ontwikkelen van een visie op ‘een leven lang ontwikkelen’ in een lokale context centraal. We reiken verschillende definities van een leven lang ontwikkelen aan en u krijgt een beeld van wat er allemaal onder volwasseneneducatie kan worden verstaan. We schetsen uitgebreid de ontwikkeling van education permanente tot een leven lang ontwikkelen en staan expliciet stil bij het belang van het begrip Bildung. Verschillende definities en opvattingen over leren passeren de revu. We staan vooral stil bij wat gemeentes aan educatief beleid doen en we gaan op zoek naar raakvlakken met andere beleidsterreinen, bijvoorbeeld de UNESCO sustainable development goals. Wat voor lokale educatieve aanbieders zijn er en wat wordt er door andere organisaties aan leeractiviteiten geboden? Wat is een lokale educatieve agenda en wat zijn learning cities? We staan stil bij wat u in uw werkomgeving hier meer mee kunt doen
basismodule 2
SPEERPUNTEN VAN SOCIAAL BELEID
EN DE INZET VAN EDUCATIEVE PROCESSEN
In deze module staat centraal hoe de gemeente omgaat met diverse maatschappelijke vraagstukken. Wat gebeurt er in het sociaal domein, wat verstaan we onder sociaal beleid, welzijn en maatschappelijke ondersteuning. Wat voor verschillende benaderingen kunnen we onderscheiden? Welke rol speelt digitalisering hier, wat zien we aan positieve en als negatieve effecten? Welke beleidsdoelen heeft de gemeente op sociaal gebied en hoe zijn die tot stand gekomen? We staan stil bij hoe leven lang ontwikkelen ertoe bij kan dragen om de geformuleerde beleidsdoelen binnen het sociaal domein te verwezenlijken? Hoe is leven lang ontwikkelen nauw verbonden met leren emanciperen en leren participeren? Welke rol spelen professionals hierbij en hoe belangrijk is de samenwerking tussen hen en betrokken vrijwilligers? Tenslotte staan we stil bij de strategieontwikkeling die nodig is om leven lang ontwikkelen meer impact te laten genereren binnen het sociale domein.
Na afsluiting van beide basismodules:
- heeft u kennis van het landelijk beleid ten aanzien van een leven lang ontwikkelen
- bent u in staat raakvlakken te zien tussen de verschillende wetten betreffende het sociale domein
- bent u in staat om het educatieve beleid van een gemeente te kunnen analyseren en beoordelen
- bent u in staat om een samenwerkingsrelatie met educatieve aanbieders op te bouwen
- bent u in staat om voorstellen te doen voor lokaal en regionaal educatief beleid.
KEUZEMODULES
Doelgroepen van sociaal en educatief beleid
Welke specifieke doelgroepen onderscheiden gemeentes in het educatief en sociaal beleid, waar is dat op gebaseerd en hoe denken ze die te bereiken? Hoe weet een gemeente wat hun educatieve behoeften zijn, hoe signaleert ze die? Om wie gaat het? Hoe komt men binnen de gemeente tot een doelgroepanalyse en hoe verhoudt zich dat tot thema-analyses? Wat verstaan we onder doelgroepenbeleid en hoe verhoudt zich dat tot sociale in- en uitsluiting? Wanneer kan de gemeente volstaan met algemeen beleid en wanneer is specifiek beleid gewenst? Hoe kan een gemeente bij het prioriteiten stellen binnen het algemeen beleid rekening houden met specifieke doelgroepen? Hoe gaat u daar binnen uw afdeling mee om?
Na afsluiting ven deze module:
- heeft u inzicht in hoe een situatieanalyse en een analyse van de leerbehoeften van verschillende doelgroepen uit te voeren
- heeft u inzicht in de leerbehoeften van verschillende doelgroepen
- bent u in staat om behoeften van doelgroepen in verband te brengen met gemeentelijke beleidsdoelstellingen en prioriteiten
Vraag en aanbod bijeen brengen
Het in kaart brengen van educatieve behoeften is een belangrijke voorwaarde voor het ontwikkelen ven verder beleid. Hoe bepaalt u als gemeente welk aanbod relevant is voor een bepaalde doelgroep? In deze keuzemodule staan we stil bij wervingsstrategieën (zoals KLASSE!) en het marketingbeleid van de educatieve aanbieders. Wat we verstaan onder leerwensen, leerbehoeften en educatieve behoeften. Hoe verwoorden mensen hun leerwensen en leerbehoeften eigenlijk? Hoe signaleert u onuitgesproken of achterliggende leerwensen? Hoe verbindt u leer- en ontwikkelbehoeften van een doelgroep met de beleidsdoelstellingen van de gemeente binnen het brede sociale domein? Wie stelt eigenlijk vast wat de educatieve behoeften zijn en hoe klinkt de voice of the learner daarin door? Hoe gaat u binnen uw afdeling daarmee om?
Na afsluiting van deze module:
- heeft u inzicht in hoe u verschillende doelgroepen het beste kunt bereiken
- heeft u inzicht in de leerbehoeften van verschillende doelgroepen
- bent u in staat om vraag en aanbod bij elkaar te brengen
- bent u in staat om de voice of the learner te laten doorklinken in het beleid
Bevorderen van participatie, zelforganisatie en zelfredzaamheid
In deze module focussen we vooral op de resultaten die behaald kunnen worden door inzet van een beleid gericht op een leven lang ontwikkelen. We staan stil bij de samenhang tussen leven lang ontwikkelen enerzijds en maatschappelijke participatie en actief burgerschap anderzijds. Welke rol is er weggelegd voor de buurt, het vrijwilligerswerk en burgerinitiatieven? Wat is er nodig om deze maatschappelijke componenten te versterken en hoe kunnen we dat door middel van educatie bewerkstelligen? Op welke wijze kan educatie zo bijdragen tot zelfredzaamheid en zelforganisatie? Op welke wijze kunt u als gemeente de juiste partners hiervoor selecteren?
Na afsluiting van deze module:
- heeft u inzicht in de relatie tussen educatie, actief burgerschap en maatschappelijke participatie
- heeft u oog voor burgerinitiatieven
- bent u in staat burgerinitiatieven aan te moedigen en te stimuleren
Input en impact: meten is weten?
In deze module draait het vooral om meten is weten. Hoe kunt u vooraf weten dat een bepaalde investering ook daadwerkelijk rendement oplevert? Welke input is daarvoor nodig en hoe kan men sturen op de gewenste impact? Hoe verwerkt u dit in het inkoopproces, bij het uitschrijven van aanbestedingen en het opstellen van subsidieregelingen? U leert een toetsingskader te ontwikkelen en te formuleren. We staan ook kritisch stil bij wat u daarbij uitsluit en in hoeverre dat ook daadwerkelijk nodig is om uw beleidsdoel te bereiken. We bestuderen verschillende manieren om de resultaten en effecten van de uitvoering in relatie tot de beleidsdoelstellingen te meten. Ook de vraag of impact altijd te meten is, komt aan de orde. Tenslotte staan we stil bij hoe u het overleg hierover met direct betrokken (aanbieders en afnemers) vorm kunt geven en bewaken.
Na afsluiting van deze module:
- heeft u inzicht in de verhouding input - impact
- bent u in staat een toetsingskader voor beleid en uitvoering te ontwikkelen
- bent u in staat inhoudelijke criteria op te stellen voor aanbestedingsprocedures
Verkenning van de sociale kaart en het lokale educatieve veld
Deze module biedt u de mogelijkheid om uitgebreid en diepgaand kennis te maken met het educatieve veld in uw gemeente. U leert de verschillende soorten aanbieders kennen, maar we staan daarbij ook stil bij verschillende stadia van organisatieontwikkeling, de stand van zaken mbt HRM-beleid en de financiering van instellingen. Hoe gaan aanbieders om met de vertaling van de vraag in aanbod. We gaan in het op het belang van ketensamenwerking en netwerkontwikkeling. We onderzoeken de samenwerking tussen beroepskrachten en vrijwilligers, de rol van het management en wat dit vereist aan bijscholingsmogelijkheden.
Na afsluiting van deze module:
- bent u in staat contact te leggen met educatieve aanbieders
- bent u in staat een (sterkte-zwakte) analyse te maken van het lokale educatieve veld
- bent u in staat ketensamenwerking tussen educatieve aanbieders te stimuleren
Educatieve processen organiseren en structureren
In deze module krijgt u meer inzicht in wat er nodig is om educatieve processen te organiseren. Uw kennis van de verschillende leertheorieën wordt verdiept en u leert de kwaliteit van verschillende leerprocessen te onderscheiden. Centraal staat de vraag wat komt er kijken bij het ontwikkelen en ontwerpen van een leertraject. Welke rol kunnen ontwikkeling van regulier aanbod, programmamanagement en projectorganisatie hierbij spelen? We staan stil bij hoe een gemeente het beste tot de juiste aanpak en keuzes kunt komen?
Na afsluiting van deze module:
- heeft u inzicht in verschillende leervisies en leertheorieën en kunt u deze in de praktijk herkennen
- heeft u inzicht in de voorwaarden om educatieve processen te organiseren en te begeleiden
- bent u in staat de expertise en het aanbod van educatieve aanbieders te beoordelen
KEUZEHULP
Wij hebben de inhoud van de modules vergeleken met een dwarsdoorsnede aan functieomschrijvingen voor lokale beleidsmedewerkers. Op basis daarvan doen wij de volgende suggesties. Elke optie omvat de twee basismodules (omdat die vooral garant staan voor het werken aan een integrale beleidsvisie), een of meer keuzeopties en een extra optie.
AANMELDING KEUZEMODULE(S)
Na afronding van de eerste module kunt u zich alvast aanmelden voor een of meer module(s) van uw keuze.
De kosten van twee basismodules en 1 keuzemodule bedragen € 1.250,-
Elke extra keuzemodule kost € 450,-
Uw aanmelding wordt doorgestuurd naar Kring Andragologie voor de deelnemersregistratie.
Na ontvangst ontvangt u een bevestiging van uw registratie.