Leven Lang Ontwikkelen als instrument voor sociale en economische ontwikkeling

In deze verplichte basismodule staat ontwikkelen van een visie op ‘een leven lang ontwikkelen’ in een lokale context centraal.

We reiken verschillende definities van een leven lang ontwikkelen aan en u krijgt een beeld van wat er allemaal onder volwasseneneducatie kan worden verstaan.

We schetsen uitgebreid de ontwikkeling van education permanente tot een leven lang ontwikkelen en staan expliciet stil bij het begrip Bildung in zijn verschillende hoedanigheden.

We behandelen het onderscheid tussen formeel, non-formeel en informeel leren en gaan in op het verschil tussen instrumenteel, expressief en reflectief leren.

Ook onderzoeken we wat onder zelfsturend leren wordt verstaan.

We bediscussiëren de rol van educatie in relatie tot de UNESCO sustainability goals (SDG’s) en gaan daarbij in op het fenomeen learning cities.

U leert vervolgens een analyse te maken van educatieve aanbieders in uw gemeente mede in relatie tot overheidsparticipatie, bedrijfsleven en burgerinitiatieven.

WARMING UP VIDEO'S

Als warming up voor de ze module alvast enkele keuzefilmpjes over een leven lang leren en ontwikkelen

We komen hier later in deze module op terug

MINISTERIE OCW

Promotiefilmpje

 

GEMEENTE TILBURG

Het werkende leven beslaat zo'n 45-50 jaar waarin veel veranderingen zich in een rap tempo opvolgen. Beroepen veranderen, omstandigheden veranderen en dat zal steeds sneller gaan. Dit vereist 21-ste-eeuwse vaardigheden.

 

TNO deel 1

Sleutels voor succesvol leven lang leren: positieve leerervaringen en een leidinggevende die richting, ruimte en ruggesteun geeft.

 

GEMEENTE OOSTKAMP

Laat ons kijken naar wat de gemeente in petto heeft voor de komende jaren. In het meerjarenplan twaalf doelstellingen die aan bod komen, waaronder leven lang leren.

 

GEMEENTE OSS

Leven lang ontwikkelen: hoe doen we dat in Oss?

 

CINOP/ERASMUS+

Belang van leven lang leren en Europese uitwisseling

 

NIEUWSUUR

Uitzending over leven lang leren

 

#B-TEAM

Romee en haar oudere zus Amy krijgen op dezelfde dag hun middelbareschooldiploma. Romee gaat studeren, maar Amy moet naar de dagbesteding. Hoe zit dat? Tot je 20ste kan je naar het speciaal onderwijs, maar daarna houdt het op. Discriminatie, vinden Romee en Amy en ze starten een actie.

HITEQ

Filmpje over de voortgang in de techniek en de ontwikkelingen hierin en de noodzaak van leven lang leren.

 

TNO deel 2

Een Leven Lang leren is voor alle werknemers essentieel om de juiste vaardigheden voor de huidige en de volgende baan te krijgen. Juist kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt hebben veel baat bij een Leven Lang Leren

 

ASHWERGGHKAN

Spreekt voor zich

(of niet)

 

EENVANDAAG

uitzending 2017

 

Module 1 met teksten van:

Andries Hoogerwerf, emeritus hoogleraar politicologie

Aniek Draaisma, projectleider onderwijsloopbannen en onderwijskwaliteit, 4TU Federation, 

Aukelien Scheffelaar, onderzoeksmakelaar Tranzo ,Tliburg University

Barry Hake, onafhankelijk onderzoeker

Douwe Grijpstra, manager erbeidsmarkt Panteia

Ella Bohnenn, education management consultant, redacteur volwassenenleren.nl

Gert Biesta, onderwijspedagoog, hoogleraar  Maynooth University

Herman Bolle, onderzoeker Panteia

Ina den Hollander, onafhankellijk adviseur Advies in Educatie

Jumbo Klercq, The Elephant  Learning in Diversity, EPALE-ambassadeur

Maaike Kluft, senior adviseur K2

Marinka Kuijpers, bijzonder hoogleraar Leeromgeving en leerloopbanen, Open Universiteit

Margreeth Broens, Kring Andragologie

Marli Huijer, hoogleraar publieksfilosofie, Erasmusuniversiteit

Maurice de Greef, hoogleraar UNESCO leerstoel adult education, Vrije Universiteit Brussel

Michiel Herweijer, hoogleraar bestuurskunde, RUG

Ruud van der Veen, onafhankelijk Urban Planning profesiional

Thijs Driessen, onderzoeker CBS

Theo Jansen, onafhankelijk Hoger Onderwijs professional 

Vanessa Roelse, Aktie-Agenda Leven lang ontwikkelen SER

Wilfred Rubens, onafhankelijk adviseur ICT en  leren