Leven Lang Ontwikkelen als instrument voor sociale en economische ontwikkeling
In deze verplichte basismodule staat ontwikkelen van een visie op ‘een leven lang ontwikkelen’ in een lokale context centraal.
We reiken verschillende definities van een leven lang ontwikkelen aan en u krijgt een beeld van wat er allemaal onder volwasseneneducatie kan worden verstaan.
We schetsen uitgebreid de ontwikkeling van education permanente tot een leven lang ontwikkelen en staan expliciet stil bij het begrip Bildung in zijn verschillende hoedanigheden.
We behandelen het onderscheid tussen formeel, non-formeel en informeel leren en gaan in op het verschil tussen instrumenteel, expressief en reflectief leren.
Ook onderzoeken we wat onder zelfsturend leren wordt verstaan.
We bediscussiëren de rol van educatie in relatie tot de UNESCO sustainability goals (SDG’s) en gaan daarbij in op het fenomeen learning cities.
U leert vervolgens een analyse te maken van educatieve aanbieders in uw gemeente mede in relatie tot overheidsparticipatie, bedrijfsleven en burgerinitiatieven.
WARMING UP VIDEO'S
Als warming up voor de ze module alvast enkele keuzefilmpjes over een leven lang leren en ontwikkelen
We komen hier later in deze module op terug
MINISTERIE OCW
Promotiefilmpje
GEMEENTE TILBURG
Het werkende leven beslaat zo'n 45-50 jaar waarin veel veranderingen zich in een rap tempo opvolgen. Beroepen veranderen, omstandigheden veranderen en dat zal steeds sneller gaan. Dit vereist 21-ste-eeuwse vaardigheden.
TNO deel 1
Sleutels voor succesvol leven lang leren: positieve leerervaringen en een leidinggevende die richting, ruimte en ruggesteun geeft.
GEMEENTE OOSTKAMP
Laat ons kijken naar wat de gemeente in petto heeft voor de komende jaren. In het meerjarenplan twaalf doelstellingen die aan bod komen, waaronder leven lang leren.
GEMEENTE OSS
Leven lang ontwikkelen: hoe doen we dat in Oss?
CINOP/ERASMUS+
Belang van leven lang leren en Europese uitwisseling
NIEUWSUUR
Uitzending over leven lang leren
#B-TEAM
Romee en haar oudere zus Amy krijgen op dezelfde dag hun middelbareschooldiploma. Romee gaat studeren, maar Amy moet naar de dagbesteding. Hoe zit dat? Tot je 20ste kan je naar het speciaal onderwijs, maar daarna houdt het op. Discriminatie, vinden Romee en Amy en ze starten een actie.
HITEQ
Filmpje over de voortgang in de techniek en de ontwikkelingen hierin en de noodzaak van leven lang leren.
TNO deel 2
Een Leven Lang leren is voor alle werknemers essentieel om de juiste vaardigheden voor de huidige en de volgende baan te krijgen. Juist kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt hebben veel baat bij een Leven Lang Leren
ASHWERGGHKAN
Spreekt voor zich
(of niet)
EENVANDAAG
uitzending 2017
Module 1 met teksten van:
Andries Hoogerwerf, emeritus hoogleraar politicologie
Aniek Draaisma, projectleider onderwijsloopbannen en onderwijskwaliteit, 4TU Federation,
Aukelien Scheffelaar, onderzoeksmakelaar Tranzo ,Tliburg University
Barry Hake, onafhankelijk onderzoeker
Douwe Grijpstra, manager erbeidsmarkt Panteia
Ella Bohnenn, education management consultant, redacteur volwassenenleren.nl
Gert Biesta, onderwijspedagoog, hoogleraar Maynooth University
Herman Bolle, onderzoeker Panteia
Ina den Hollander, onafhankellijk adviseur Advies in Educatie
Jumbo Klercq, The Elephant Learning in Diversity, EPALE-ambassadeur
Maaike Kluft, senior adviseur K2
Marinka Kuijpers, bijzonder hoogleraar Leeromgeving en leerloopbanen, Open Universiteit
Margreeth Broens, Kring Andragologie
Marli Huijer, hoogleraar publieksfilosofie, Erasmusuniversiteit
Maurice de Greef, hoogleraar UNESCO leerstoel adult education, Vrije Universiteit Brussel
Michiel Herweijer, hoogleraar bestuurskunde, RUG
Ruud van der Veen, onafhankelijk Urban Planning profesiional
Thijs Driessen, onderzoeker CBS
Theo Jansen, onafhankelijk Hoger Onderwijs professional
Vanessa Roelse, Aktie-Agenda Leven lang ontwikkelen SER
Wilfred Rubens, onafhankelijk adviseur ICT en leren